środa, 30 września, 2020

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Do rodziny A3 dołączył nowy członek – A3 Sportback 30 g-tron – nowa generacja z napędem CNG. Eksploatacja gazem ziemnym lub biometanem sprawia, że kompaktowy model jest szczególnie ekonomiczny i przyjazny dla klimatu przy bardzo niskiej emisji. Jak wszystkie warianty nowej serii A3, wyróżnia się sportowym designem, cyfrową koncepcją obsługi i bogatym wyposażeniem standardowym.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Po raz pierwszy A3 Sportback g-tron, Audi wprowadziło w 2014 roku i zastosowało wówczas wyrafinowaną koncepcję technologiczną.

Sercem modelu jest silnik 1.5 TFSI o mocy 96 kW (131 KM) i momencie obrotowym 200 Nm, dostępnym w zakresie od 1400 do 4000 obr/min. Turbosprężarka o zmiennej geometrii, optymalnie wykorzystuje energię spalin, do wczesnego i harmonijnego rozwoju momentu obrotowego. Proces spalania Millera zapewnia ogromne korzyści w zakresie zużycia podczas normalnej jazdy. Dzięki skróconej fazie sprężania i długiej fazie rozprężania został zaprojektowany specjalnie do pracy przy częściowym obciążeniu.

Praca z paliwem CNG zapewnia wyższy stopień sprężania 12,5:1 w porównaniu z konwencjonalnym procesem spalania silnika 1.5 TFSI 110 kW (150 KM), a także poprawia wydajność. Głowica cylindra, układ wtryskowy, turbosprężarka i katalizator zostały odpowiednio zmodyfikowane dla silnika CNG. Zanim gaz dotrze do zaworów wtryskiwaczy, elektroniczny regulator ciśnienia, obniża ciśnienie z nawet 200 barów, które może panować w zbiornikach, do poziomu między 5 a 9 barów.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Model CNG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 211 km/h. Średnie zużycie paliwa NEDC dla tego czterocylindrowego silnika wynosi zaledwie 3,6 – 3,5 kg CNG (sprężony gaz ziemny) na 100 kilometrów, co odpowiada ekwiwalentowi CO2 wynoszącemu 99 – 96 gramów na kilometr.

Z pełnymi zbiornikami gazu samochód ma zasięg NEDC do 495 kilometrów i zasięg WLTP do 445 kilometrów. Uzupełnieniem jest dodatkowy zasięg oferowany przez rezerwowy zbiornik benzyny o użytecznej objętości 9 litrów zamontowany przed tylną osią. Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem standardowej siedmiobiegowej skrzyni S tronic.

Czterocylindrowy silnik zawsze uruchamia się w trybie CNG, wtryskując jedynie niewielkie ilości benzyny. Jeśli ciśnienie w zbiornikach gazu spadnie poniżej pewnego progu, który zmienia się w zależności od aktualnego stanu jazdy, silnik przełącza się na tryb benzynowy. Kierowca nie zauważa tego przełączenia. Poziom paliwa w zbiornikach i zużycie w odpowiednim trybie pracy są wyświetlane na zestawie wskaźników cyfrowych. Dwie szyjki wlewu są umieszczone pod wspólną klapką wlewu paliwa.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Zbiorniki CNG – lekkie i bezpieczne

Trzy zbiorniki CNG ustawione prostopadle do kierunku jazdy znajdują się z tyłu modelu Audi A3 Sportback 30 g-tron. Przed zbiornikiem benzyny zamontowano wąski stalowy cylinder o pojemności około 4 kilogramów gazu. Pod podłogą bagażnika znajdują się dwa duże zbiorniki, z których każdy może pomieścić około 7 kilogramów CNG. Są wykonane z materiałów kompozytowych z włóknami i zgodnie z filozofią lekkiej konstrukcji Audi, waży zaledwie 26 kilogramów.

Warstwa wewnętrzna to gazoszczelny zbiornik poliamidowy. Zewnętrzna powłoka o ultra wysokiej wytrzymałości składa się z dwóch warstw: wewnętrznej warstwy polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) i zewnętrznej warstwy polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP). Warstwa GFRP pełni również funkcję bezpieczeństwa: po uszkodzeniu zmienia kolor na mlecznobiały. Pokrywa również wykonana z GFK, chroni zbiorniki przed uderzeniami kamieni lub innymi wpływami drogowymi.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Podczas ich produkcji zachowano najwyższą ostrożność. Przed zamontowaniem zbiorników w samochodzie są one testowane pod ciśnieniem 300 barów, czyli znacznie powyżej ciśnienia roboczego 200 barów. Zbiorniki wytrzymują ciśnienie rozrywające 580 barów, które jest również znacznie powyżej wymaganych przez prawo 470 barów. Spełniają również wymagania testów zderzeniowych.

Zalety? niższe koszty, niższa emisja

Audi A3 Sportback 30 g-tron jest również liderem pod względem ekonomicznym, po części ze względu na korzystną stawkę podatku na gaz ziemny i biometan w Niemczech do 2026 roku. Podobnie dodatni jest bilans emisji. Ze względu na wysoką zawartość wodoru w paliwie samochód zasilany CNG emituje około 20 procent mniej dwutlenku węgla niż porównywalny model benzynowy.

Obecnie w Niemczech jest około 850 stacji benzynowych CNG. Ponad połowa z nich sprzedaje biometan wyprodukowany w całości z odpadów i liczba ta rośnie. Przy takim paliwie jazda jest prawie neutralna dla klimatu. Gdy paliwo jest spalane w silniku, uwalnia tylko tyle CO 2, ile biomasa, z której zostało wyprodukowane, związała się podczas wzrostu.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Marka z Ingolstadt, pomaga w dalszym zwiększaniu udziału zrównoważonego metanu w mieszance gazowej, dostarczając Audi egas do sieci gazu ziemnego. Paliwo syntetyczne jest produkowane w elektrowni gazowej w Werlte z wody i dwutlenku węgla przy użyciu energii elektrycznej z wiatru. Audi pozyskuje CO2 z pobliskiej biogazowni, która poddaje recyklingowi odpady rolnicze. Elektrownia typu power-to-gas w Emsland jest zarówno ośrodkiem badawczym, jak i zakładem produkcyjnym, który służy również do stabilizacji sieci energetycznej w świetle rosnącego udziału zmiennego zielonej energii elektrycznej z wytwarzania energii wiatrowej i słonecznej.

Jak wszystkie modele z tej serii, Audi A3 Sportback 30 g-tron  łączy w sobie przyjemną jazdę z codzienną użytecznością. Pod jego wyrazistym wyglądem zewnętrznym kryje się wiele technologii z klasy samochodów luksusowych. Można je znaleźć w koncepcji obsługi, systemie informacyjno-rozrywkowym, reflektorach, wnętrzu i sportowo wyważonym prowadzeniu. W zależności od położenia oparć tylnych siedzeń, bagażnik ma pojemność od 280 do 1100 litrów.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Audi A3 Sportback 30 g-tron w standardzie oferuje mi.n reflektory LED, cyfrowy zestaw wskaźników, 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą oraz systemy wspomagające Audi pre sense front, ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, asystent skrętu. Opcje obejmują reflektory Matrix LED z cyfrowymi światłami do jazdy dziennej, trójstrefową automatyczną klimatyzację, Head-up, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, panoramiczny szklany dach i adaptacyjny asystent jazdy, który wspomaga kierowcę w prowadzeniu wzdłużnym i poprzecznym.

Trzy linie nadwozia i trzy linie wyposażenia wnętrza, które można dowolnie łączyć, zapewniają wysoki poziom indywidualizacji.

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Sprzedaż Audi A3 Sportback 30g-tron w Niemczech i innych krajach europejskich rozpocznie się jesienią 2020 roku. Cena podstawowa w Niemczech wynosi 30 705,88 euro. 

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ostatnie wpisy

Audi Personality #3 – RS6 C7

Ta historia jest zupełnie inna od tych dotychczas opisywanych. To opowieść o miłości do Niemki, która wiodła przez znajomości z Francuzkami i...

Audi R8 Green Hell i 24h Nürburgring

Audi R8 LMS od 2012 roku odniosło 5 ogólnych zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring –znanym nam jako Green Hell (Zielone...

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Do rodziny A3 dołączył nowy członek - A3 Sportback 30 g-tron - nowa generacja z napędem CNG. Eksploatacja gazem ziemnym lub biometanem...

Audi Q2 w nowej odsłonie

Cztery lata temu Audi stało się pionierem trendów, wprowadzając Q2 i był to ogromny sukces. Teraz kompaktowy SUV jeszcze wyraźniej prezentuje swój progresywny...

Musisz przeczytać

Ringhouse – dom prawdziwego pasjonata Audi

Karina Wiciak ze studia Wamhouse dzieli się swoim najnowszym projektem, który nawiązuje do serii domów inspirowanych słynnymi logo.  Najnowsze wcielenie, nazwane Ringhouse, inspirowane...

Audi Personality #1 – Audi A6 C7

Audi swoją nazwę zawdzięcza Augustowi Horch - założycielowi marki. W 1909 roku musiał opuścić firmę w Zwickau, a sąd stwierdził, że nie...

#RaceHome: Wirtualne wyścigi kierowców DTM Audi

Mike Rockenfeller, kierowca fabrczny Audi, zainicjował serię wirtualnych wyścigów pod hasłem #RaceHome, która odbędzie się na PlayStation 4 z całkowicie elektrycznym Audi e-tron Vision...

Audi RS6 C8 po kuracji wzmacniającej

Nowe Audi RS6 C8 to naprawdę imponujący samochód. Zmieścisz do niego rodzinę i zapakujesz bagaże na długie wakacje, a na autostradzie możesz cieszyć się wyjątkowymi osiągami.

Audi Q4 e-tron czyli cenowa rewolucja

Audi Q4 e-tron, to niewielka część ambitnego wdrożenia EV Grupy Volkswagen, którego celem jest przyspieszenie rozwoju pojazdów elektrycznych i zaoferowanie kierowcom szerszego...