wtorek, 26 sierpnia, 2025
Strona głównaAudi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Mając w swojej gamie modele Audi e-tron i Audi e-tron Sportback, marka spod znaku czterech pierścieni, może sobie pozwolić na urzeczywistnianie idei elektrycznych podróży na duże odległości.

Wynika to częściowo z opracowania unikalnej funkcji w środowisku konkurencyjnym – odpowiedniej krzywej ładowania. Dlatego kierowcy całkowicie elektrycznych modeli Audi mogą skorzystać z szybkiego ładowania, ponieważ podczas całego procesu można zapewnić do 150 kW mocy ładowania.

Dzieje się tak, ponieważ zaawansowany system zarządzania temperaturą akumulatorów litowo-jonowych umożliwia ładowanie z dużą prędkością i mocą. Aby poprawnie ocenić codzienną użyteczność samochodów osobowych, klienci powinni wziąć pod uwagę nie tylko nominalną maksymalną moc ładowania, ale także jej prędkość.

audi-etron-ładowarka-hpc-1024x683 Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Ładowanie samochodów elektrycznych odbywa się zwykle w domu lub w pracy. Czynnik czasu zwykle nie odgrywa tutaj istotnej roli. Natomiast każda minuta liczy się na długich trasach, dlatego szybkie ładowanie jest niezbędne. W tej sytuacji samochód powinien być gotowy na kolejny etap podróży, po optymalnie krótkiej przerwie. Oceniając właściwości samochodu elektrycznego, wielu klientów zwraca szczególną uwagę na maksymalną pojemność ładowania.

Z tej wartości można jednak korzystać tylko w ograniczonym zakresie, jeśli samochód ma zostać podłączony do terminala stacji szybkiego ładowania. Aby proces ten trwał jak najkrócej, kluczowa jest prędkość ładowania (kWh/min. ładowania). Krótko mówiąc, wysoka wydajność ładowania musi być dostępna tak długo, jak to tylko jest możliwe. To właśnie przekonuje klientów, do zakupu modeli z serii e-tron.

Dzięki wysokiej mocy ładowania, Audi e-tron zajmuje wiodącą pozycję wśród konkurencji – nawet jeśli na rynku, istnieją inne modele o nominalnie wyższej wydajności. Różnica tkwi w szczegółach: szybkość ładowania HPC (High Power Charging) w porcie ładowania, która ma zapewnić najwyższą możliwą moc wyjściową, może być warunkiem koniecznym, ale niekoniecznie kluczowym.

audi-etron-baterie-1024x724 Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Jednak duże zużycie energii jest ważne, dla dużej części procesu ładowania baterii. Jeśli samochód jest ładowany z maksymalną wydajnością przez stosunkowo krótki czas i musi wcześniej obniżyć swoje osiągi, prędkość ładowania również zostanie zmniejszona – tj. przez pewien czas akumulator jest ładowany z maksymalną mocą.

Dzięki idealnej krzywej ładowania z maksymalną dostępną mocą przez długi czas, czas ładowania jest ważnym kryterium wydajności i ostatecznie gwarantuje krótki postój na terminalu ładującym. Średnie zużycie energii zależy również od tego, ile „zasięgu” można naładować w określonym czasie, na przykład w ciągu dziesięciu minut.

Audi e-tron 55 wykorzystuje swoje koncepcyjne zalety dla krzywej ładowania: krzywa terminala HPC o mocy 150 kW charakteryzuje się wysoką ciągłością. W idealnych warunkach samochód ładuje się przy maksymalnej wartości progowej wyjściowej od 5% do 70%, zanim inteligentne zarządzanie akumulatorami zmniejszy prąd. Jest to główna różnica w stosunku do innych koncepcji, które zwykle osiągają pełną moc wyjściową tylko przez krótki czas – u szczytu procesu ładowania i znacznie zmniejszają swoją moc, zanim osiągną próg ładowania wynoszący 70%.

audi-etron-chłodzenie-bterii-1024x724 Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Koncepcja Audi oferuje ogromną przewagę w codziennym użytkowaniu: jeśli klient chce pokonać dystans około 110 kilometrów, spędza mniej niż 10 minut na stacji ładującej. Audi e-tron 55, osiąga 80% naładowania po około 30 minutach. Chociaż ze względów technicznych ładowanie pozostałych 20 procent akumulatora litowo-jonowego trwa znacznie dłużej, pełne naładowanie (od 5% do 100%) na terminalu HPC zajmuje tylko około 45 minut, co jest bardzo wyjątkowym osiągnięciem, w bardzo konkurencyjnym środowisku.

Akumulator litowo-jonowy znajdujący się w Audi e-tron 55 ma pojemność brutto 95 kWh (86,5 kWh netto) i ma długą żywotność. Zaawansowany system zarządzania temperaturą stanowi podstawę zrównoważonej wydajności i trwałości. Dzięki chłodzeniu cieczą, temperatura akumulatora pozostaje w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza, nawet w niesprzyjających warunkach lub w niskich temperaturach otoczenia. 22 litry płynu chłodzącego krążą w czterech obwodach (łącznie 40 metrów przewodów). Podczas ładowania prądem stałym o mocy 150 kW zimny płyn chłodzący, odbiera ciepło powstałe w wyniku wewnętrznego oporu elektrycznego akumulatora.

audi-etron-wykres-ładowania-1024x576 Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Rdzeń układu chłodzenia, składa się z wytłaczanych profili, które zostały przymocowane do układu akumulatora od dołu. Nowo opracowany klej termo przewodzący, łączy układ chłodzenia z obudową akumulatora. Specjalny wypełniacz szczelinowy – żel przewodzący ciepło – umożliwia pełny kontakt między obudową, a umieszczonymi w niej modułami ogniw.

Żel wypełnia wszystkie szczeliny między elementami i równomiernie przenosi ciepło odpadowe wytwarzane przez ogniwa przez obudowę akumulatora bezpośrednio do chłodziwa. Oddzielenie elementów w przestrzeni, zwiększa bezpieczeństwo systemu. Dodatkowym pozytywnym efektem tej skomplikowanej konstrukcji jest wysoka wytrzymałość podczas wypadku.

audi-etron-gniazdo-ładowania-1024x724 Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Copyright © 4rings.pl – Jeśli chcesz wykorzystać ten materiał gdzieś indziej, pamiętaj o podaniu źródła (link do artykułu). Brak takiej informacji będzie uznany za naruszenie praw autorskich i własności intelektualnej.

Musisz przeczytać

Nowy Citroen C5 Aircoss 2026 SUV

Nowy Citroën C5 Aircross nie pozostawia nikogo obojętnym

Z nowym designem odrodzony SUV Citroena to bardzo miła niespodzianka dla rynku. Stylizacja nie pozostawia nikogo obojętnym, ale nie tylko odważny design C5 Aircross zadecyduje o jego wyborze.
error: Treść jest chroniona